Maag-darmklachten / Prikkelbare darmsyndroom (PDS) / Irritable bowel syndrome (IBS)

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 10% van de Nederlanders de diagnose Prikkelbare darmsyndroom (PDS) heeft. Andere benamingen voor deze diagnose zijn: spastische darm, spastisch colon of irritable bowel syndrome (IBS). Om de diagnose PDS te krijgen, moet langer dan zes maanden maag-darmklachten hebben waarvoor geen lichamelijke of biochemische verklaring te vinden is. Daarnaast moet u in de afgelopen drie maanden minstens één dag per week buikpijn hebben gehad en minimaal twee van de volgende drie symptomen hebben:

• De buikpijn wordt minder na ontlasting;
  • De frequentie van uw ontlasting is veranderd, en/of
  • De vorm van uw ontlasting is veranderd: te hard of juist te waterig.

Bepaalde symptomen kunnen de diagnose versterken, zoals onder andere: brandend maagzuur, slijm bij de ontlasting, een opgeblazen gevoel/opgezette buik en klachten die verergeren na een maaltijd.

Het is heel belangrijk dat een eventuele onderliggende ziekte als oorzaak van uw klachten door een arts wordt uitgesloten!

Een precieze oorzaak voor PDS is niet bekend. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren, zoals extra gevoelige zenuwen in de darmwand of een verkeerde aansturing van de darmen vanuit de hersenen die voor te snelle of juist te langzame darmbewegingen zorgt. Een darminfectie, stress of bepaalde voedingsmiddelen kunnen de klachten verergeren.

Voldoende beweging en voldoende vocht- en vezelinname zijn de basis van een dieetbehandeling bij PDS. Echter, soms is dat niet voldoende of lijken sommige vezelrijke producten uw klachten juist te verergeren. In dat geval kan het interessant zijn om het FODMaP-arme dieet te volgen.